Notarius publicus är en person med ett statligt förordnande att övervaka fullmakter, intyganden och dokument av olika slag. För att kunna få denna titel krävs en juristexamen. I Sverige är det länsstyrelsens uppgift att utse notarius publicus, som bland annat bestyrker översättningar och namnunderskrifter, närvarar som vittne vid öppning och tillslutning av förvaringsrum samt makulerar aktier och andra värdehandlingar.
Om du söker en notarius publicus i Stockholm är det klokt att välja Apostille24 som ligger centralt på Kungsgatan. Här får du kort handläggningstid och dina dokument är klara inom några få minuter. Apostille24 erbjuder drop in där du får hjälp med en lång rad olika dokumenttyper, som bevittnande av namnteckning, apostille och vidimering.
Historia och bakgrund
En notarius publicus kan vara en advokat eller en jurist som är anställd av kommunen. Denna yrkeskategori fanns redan på 1600-talet. I växelstadgan från 1748 noterades att protester på växelbrev skulle upprättas via en notarius publicus. Juridik kan ofta uppfattas som snårigt och det kan därför vara bra att ta hjälp av en utbildad jurist. Det finns många olika rättsområden, som skatterätt, förvaltningsrätt, straffrätt och processrätt. Jurister fyller en viktig funktion för att samhället ska kunna fortsätta fungera som tänkt.
Internationella bestämmelser
Uppgifter för notarius publicus varierar mellan olika länder, vilket beror på att rättssystemet inte är exakt detsamma överallt. I länder med så kallad ”common law” är uppgifterna för notarius publicus oftast mycket mer begränsade jämfört med länder som tillämpar ”civil law”. Common law kallas också angloamerikansk rätt och lägger stor tonvikt på att använda prejudikat som rättskälla. Civil law används oftast för att beteckna kontinentaleuropeiska rättssystem.
Reply